Κυριακή 7 Μαρτίου 2010

Πάνε και τα λαπτόπια...

Είδηση από το ΕΘΝΟΣ της 7-3-10.
"Κόβονται τα λάπτοπ κι έρχονται οι διαδραστικοί πίνακες. Μέχρι τα τέλη του 2010, ηλεκτρονικοί πίνακες θα έχουν τοποθετηθεί σε όλα τα γυμνάσια και τα λύκεια της χώρας. Η κυβέρνηση αποφάσισε τα κονδύλια που πέρυσι δόθηκαν για την αγορά των υπολογιστών στους 120.000 μαθητές της Α’ γυμνασίου να διατεθούν φέτος στην ψηφιακή τάξη. Αυτό σημαίνει ότι σταματά το πρόγραμμα της διανομής λάπτοπ στους μαθητές και προχωρούν οι διαγωνισμοί για την προμήθεια διαδραστικών πινάκων, ψηφιοποίησης των βιβλίων κι εξοπλισμού των σχολείων".

Διαδικτυακές Κοινότητες

Η κοινωνικότητα αλλά και η ατομικότητα του ανθρώπου υπόκειται σε μεγάλες αλλαγές στην εποχή του Διαδικτύου. Η ταχύτητα των αλλαγών και η ρευστότητα των νέων παραμέτρων είναι τέτοιες που αφήνουν πολύ λίγο χρόνο για δεύτερες σκέψεις και θεωρητικές επεξεργασίες. Ζούμε την εποχή όπου η κοινωνία αλλάζει δομικά καθώς η ψηφιακή ζωή εισβάλλει στην πραγματική ζωή, γίνεται ένα τμήμα της, ενώ ένα άλλο τμήμα της παράγει έναν φαντασιακό κόσμο σφυρηλατώντας νέες κοινωνικές σχέσεις. Πρόκειται για μια νέα δημόσια σφαίρα που στηρίζεται στα δικτυωμένα κοινά, στην οποία συμμετέχουν πλειοψηφικά οι νέοι άνθρωποι.

Το ΒΗΜΑ ΙΔΕΩΝ έχει ένα αφιέρωμα στις Διαδικτυακές Κοινότητες

Επιμόρφωση: Πρώτα ο δάσκαλος

Στις εξαγγελίες της ΥΠΕΠΘ Α. Διαμαντοπούλου για το «Νέο σχολείο: πρώτα ο μαθητής» τα σχετικά με την επιμόρφωση είναι τα παρακάτω:

Α1. Η Σκληρή Πραγματικότητα του Νέου Σχολείου

Οι εκπαιδευτικοί βιώνουν ένα επαγγελματικό περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από άγχος, αίσθηση απαξίωσης και μια επιφυλακτικότητα απέναντι στην καινοτομία. Τρέχοντας να καλύψουν την ύλη του ενός και μοναδικού βιβλίου, που σε πολλές περιπτώσεις δεν το θεωρούν ικανοποιητικό, χωρίς εναλλακτικό εκπαιδευτικό υλικό, μέσα, νέες τεχνολογίες, καθώς και επαρκή παιδαγωγική και επιστημονική καθοδήγηση και επιμόρφωση βλέπουν να περιορίζεται ο ρόλος τους σε αυτόν του απλού διεκπεραιωτή εκπαιδευτικών εντολών και κατευθύνσεων. Και αυτά όταν οι εκπαιδευτικοί αποτελούν τον κυριότερο παράγοντα για την ποιότητα της εκπαίδευσης, παρότι το κύρος και η αμοιβή τους δεν είναι ανάλογα της υψηλής ευθύνης του επαγγέλματός τους.

Άμεσες Οριζόντιες Δράσεις

Β1. Ψηφιακό Σχολείο – Επτά Άξονες Λειτουργίας

  1. Ενίσχυση στον εκπαιδευτικό. Ενδυνάμωση του εκπαιδευτικού ώστε να αξιοποιήσει ο ίδιος τις δυνατότητες που του παρέχει η διαρκής εξέλιξη της Τεχνολογίας – Πληροφορίας – Επικοινωνίας (ΤΠΕ), για την διευκόλυνση και αναβάθμιση της ποιότητας του έργου του. Ολοκλήρωση της Επιμόρφωσης του συνόλου των εκπαιδευτικών με αρχή τον Σεπτέμβριο του 2010.
  2. Μάθημα χωρίς σύνορα με ψηφιακό εκπαιδευτικό περιεχόμενο. Ανάπτυξη ολοκληρωμένων εκπαιδευτικών περιβαλλόντων με τη μορφή μιας ενιαίας ψηφιακής εκπαιδευτικής βιβλιοθήκης. Όλα τα υπάρχοντα σχολικά βιβλία, σχέδια μαθημάτων για τους εκπαιδευτικούς και ψηφιακές εκπαιδευτικές εφαρμογές για τους μαθητές για κάθε μάθημα, σε κάθε τάξη στο Γυμνάσιο και το Λύκειο αλλά και στο Δημοτικό ψηφιοποιούνται. Δυνατότητα πρόσβασης στο ψηφιοποιημένο εκπαιδευτικό υλικό από το σχολείο και από το σπίτι ώστε οι μαθητές, να μελετούν, να εκπονούν και να παραδίδουν τις εργασίες τους ηλεκτρονικά. Ενσωμάτωση στην ψηφιακή βιβλιοθήκη και ψηφιακή τηλεόραση, των βέλτιστων παραδόσεων για κάθε μάθημα και υπάρχοντος ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού. Επιπλέον παροχή δυνατότητας στο μαθητή να ενημερώνεται με ανακοινώσεις για γεγονότα του σχολείου. Αντίστοιχα, ο εκπαιδευτικός θα μπορεί ψηφιακά να αναθέτει εργασίες για το μάθημα, να αξιολογεί την γνώση με διαγωνίσματα, να παρακολουθεί και να βαθμολογεί τις εργασίες των μαθητών αλλά και να τηρεί ημερολόγιο του μαθήματος. Στόχος, με αρχή από το 2010 να υπάρξει η δυνατότητα πρόσβασης σε ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό που θα αναρτάται σταδιακά και θα καλύπτει το σύνολο των τάξεων του Γυμνασίου και Λυκείου. Προβλέπεται και η σταδιακή ένταξη του υλικού για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Στόχος η χρήση εναλλακτικών μέσων και πιλοτική χρήση του e-book.

  1. Νέα μέσα – νέα προγράμματα. Μετασχηματισμός του υπάρχοντος Προγράμματος Σπουδών, ώστε να αξιοποιούνται νέες διδακτικές και μαθησιακές πρακτικές, καθώς και τα νέα ψηφιακά περιβάλλοντα και μέσα. Συνεργασία με την Ψηφιακή Τηλεόραση για αναμετάδοση ολοκληρωμένων εκπαιδευτικών μαθημάτων από τη διδασκαλία μέχρι το πείραμα. Δημιουργία παραδειγμάτων ολοκληρωμένων εκπαιδευτικών σεναρίων και παροχή εργαλείων για την κατασκευή μαθησιακών δραστηριοτήτων για όλα τα μαθήματα σε Γυμνάσιο και Λύκειο.

Β2. Ο Μαχόμενος Εκπαιδευτικός είναι ο Πρωταγωνιστής Της Αναβάθμισης
2. Σε σχέδιο για την επιμόρφωση:

Ξεκινούμε άμεσα την σταδιακή επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών της χώρας με στόχο την ολοκλήρωση σε μία τριετία.

Η επιμόρφωση εστιάζεται στους τομείς:

α) επιστημονικό αντικείμενο,

β) παιδαγωγικές μέθοδοι,

γ) νέες τεχνολογίες,

δ) στελέχη καθοδήγησης και διοίκησης της εκπαίδευσης.

Τα σχετικά Προγράμματα περιλαμβάνουν τα εξής μέρη:

· Βασικό Σεμινάριο,

· Εκπαίδευση από Απόσταση,

· Σεμινάριο Ανατροφοδότησης.

Η διάρκεια των επιμορφωτικών προγραμμάτων υπολογίζεται σε 200 ώρες εκ των οποίων 50 ώρες κατά πρόσωπο και 150 ώρες εξ αποστάσεως. Και θα υλοποιηθούν από μεγάλο αριθμό εκπαιδευτών / πολλαπλασιαστών που θα επιλεγούν με διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες.

Γ3. Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στα Νέα Προγράμματα Σπουδών

Τι ισχύει σήμερα:

Μέχρι σήμερα έχουν εφαρμοστεί αρκετά προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών. Από τους ίδιους καταγράφηκαν πολλά προβλήματα στην οργάνωση και το περιεχόμενό τους, τα οποία ελήφθησαν υπόψη.

Τι προτείνεται:

Όπως προκύπτει και από το Πρόγραμμα Γενικής Επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών που αναλύθηκε στο Κεφάλαιο Β2 δίνεται για πρώτη φορά η ευκαιρία για συστηματική, ουσιαστική επιμόρφωση σε θεματικές και αντικείμενα που συνδέονται λειτουργικά με τις αλλαγές στο σχολείο και τις διευκολύνουν.

Ταυτόχρονα όμως προωθείται και η εξειδικευμένη επιμόρφωση για το Νέο Σχολείο. Για πρώτη φορά οι αλλαγές στα προγράμματα σπουδών συνδέονται άρρηκτα με την εξειδικευμένη επιμόρφωση σε αυτά, των εκπαιδευτικών που καλούνται να τα εφαρμόσουν αλλά και ταυτόχρονα να τα συνδιαμορφώσουν. Αντίστοιχα θα υπάρχει επιμόρφωση στις διδακτικές πρακτικές που συνοδεύουν τα προγράμματα.

Η δράση αυτή αξιοποιεί στο μέγιστο τους σχολικούς συμβούλους οι οποίοι επιμορφώνονται ώστε να λειτουργήσουν ως υποστηρικτικές στην εφαρμογή των νέων διδακτικών προσεγγίσεων απαραίτητων για την επιτυχία των νέων προγραμμάτων σπουδών.

Η επιμόρφωση θα ξεκινήσει τουλάχιστον εξη μήνες πριν την πιλοτική εφαρμογή των νέων προγραμμάτων σπουδών και με το ρυθμό που αυτά αρχίζουν να υλοποιούνται. Εκτιμάται ότι θα είναι διάρκειας 180 ωρών περίπου, κυρίως με την φυσική παρουσία των εκπαιδευομένων αλλά και από απόσταση.

Η στοχευμένη και μεγάλης κλίμακας αυτή επιμόρφωση θα δώσει σταδιακά τη θέση της σε άλλες μορφές επιμόρφωσης που θα ενθαρρύνουν κύρια την ενδοσχολική επιμόρφωση με βάση τις ανάγκες μικρών ομάδων ή και μεμονωμένων σχολικών μονάδων.

Παρασκευή 5 Μαρτίου 2010

Μαθηματικός τύπος για τον τέλειο γάμο

Η νύφη πρέπει να είναι πέντε χρόνια πιο μικρή από το γαμπρό, να έχει ίδιο κοινωνικο-πολιτιστικό υπόβαθρο με αυτόν και να είναι πιο έξυπνη (σε ποσοστό 27%!) από αυτόν. Αν αυτά συμβούν, τότε το ζευγάρι έχει 20% περισσότερες πιθανότητες να ευτυχήσει στη ζωή του, σύμφωνα με μια νέα ελβετική έρευνα, που κατέληξε σε ένα είδος "μαθηματικής φόρμουλας" για τον τέλειο γάμο.

Η πρωτότυπη μελέτη, που ανέλυσε τις περιπτώσεις περίπου 1.100 ζευγαριών ηλικίας 19-75 ετών, για να διερευνήσει ποιοι κοινωνικοί παράγοντες είναι οι σημαντικότεροι για μια ευτυχισμένη και μακρόχρονη συμβίωση, έγινε από ερευνητές της Σχολής Επιχειρήσεων της Γενεύης και δημοσιεύτηκε στο ευρωπαϊκό περιοδικό "European Journal of Operational Research", σύμφωνα με τη βρετανική "Τέλεγκραφ".

Η έρευνα διαπίστωσε ότι ο γάμος με έναν χωρισμένο ή μια χωρισμένη από προηγούμενο γάμο μειώνει τις πιθανότητες επιτυχίας και του δεύτερου γάμου. Ένα μάλλον απρόσμενο εύρημα εξάλλου είναι ότι αν η γυναίκα έχει πτυχίο πανεπιστημίου, αλλά ο άνδρας όχι, αυτό αυξάνει τις πιθανότητες αρμονικής συμβίωσης (συμβαδίζει πάντως με τη "συνταγή" ότι η γυναίκα πρέπει να είναι πιο έξυπνη…).

Δευτέρα 1 Μαρτίου 2010

Ερώτημα

-Οι θεωρίες μάθησης δε χρησιμεύουν σε κάτι στον μαχόμενο εκπαιδευτικό.

Κυνηγός: Οι θεωρίες μάθησης μας δείχνουν τι και γιατί δεν καταλαβαίνουν οι μαθητές και τι μπορούμε να κάνουμε για να έχουν περισσότερες ελπίδες να καταλάβουν - η γνώση αυτή δεν είναι διαδεδομένη, ο εκπαιδευτικός τη χρειάζεται και δεν την βρίσκει σε προπτυχιακό και ενδουπηρεσιακό επίπεδο - μπορεί να τη βρεί στο ΚΣΕ.

Ερώτημα

-Τα μαθηματικά έχουν απήχηση, αποδοχή και status στην κοινωνία και όλοι παραδέχονται τους μαθηματικούς και θα ήθελαν να ξέρουν καλύτερα μαθηματικά.

Κυνηγός
: Οι μαθηματικοί, οι εκπαιδευτικοί γενικότερα, τα μαθηματικά και το σχολείο γενικότερα απαξιώνονται από την κοινωνία και τους μαθητές με εξαιρετικά γρήγορο ρυθμό, το status καθηγητή και σχολείου ΔΕΝ είναι κεκτημένο.